Tyimességek

...avagy Tyima gondolatai.

  • A betűméret növelése
  • Alapértelmezett betűméret
  • A betűméret csökkentése

Egy hadihajó tündöklése, el majd feltűnése...

E-mail Nyomtatás PDF

Roppant érdekes dokumentum filmet volt szerencsém végigcsodálni! A film a Monarchia hajóival foglalkozott! Talált egy olyat, ami végigharcolt két háborút, elsüllyesztették háromszor, hogy ne használhassa más. Most dolgavégezetlenül rohad...

"Földgolyónk 4/5-e tenger csupán 1/5-e szárazföld. Napjainkban magyar emberek többségének erről a 4/5-ről és tengerészetünk múltjáról általában nincsen sok fogalma. Különösen a maradék országunkban, amelytől ezer év után még a nemzetközileg, így az utódállamok által is elismert, maroknyi - 6 km hosszú - tengerpartunkat is elvette Trianon; holott a 20. század első felében közös haditengerészetünk már olyan erőt képviselt, mely realitásával számolniuk kellett a világ leghatalmasabb tengeri hatalmai stratégáinak is. Az I. Világháborúban a túlerőkkel szemben egyeduralta az Adriai - tengert, sikresen védelmezte partvidékét az invázió ellen, illetve megbízhatóan őrizte az albán-montenegrói fronton harcoló hadsereg utánpótlási vonalait. Felszíni harcászati egységei, tengeralattjárói és vízirepülőgépei ugyanakkor egészen a háború végéig rendszeresen hatékony támadásokat hajtottak végre az ellenséges támaszpontok és azok nyílt tengeri hajózási útvonalai ellen. Hadilobogóját 1918 okt. 31-én vonták be, mikor az Osztrák - Magyar Monarchia, amelyet közös Haditengerészetünk oly büszkén védelmezett, megszűnt. Az utolsó főparancsnoka magyar tengerész volt! "

"az Osztrák–Magyar Monarchia haditengerészete, amely magával a Monarchiával egy időben, 1867-ben jött létre. A 20. század elejéig jelentős erőt nem képviselt, ám ekkor a Monarchia erőteljesen fejleszteni kezdte. Tetőpontját az első világháborúra érte el, mikor is a világ hatodik legnagyobb flottájává vált... Ebben a formájában 1918-ig létezett Monarchia fennállásának leghíresebb expedíciója a Ferenc József-föld felfedezése volt...

"Július 8-án a Novara cirkáló Horthy Miklós sorhajókapitány vezetésével betört az Otrantói-szorosba, ahol két őrjáratozó gőzőst süllyesztett el. Szintén a szoros környéken portyázott szeptember 26-án a Scharfschütze romboló. Áldozatai a franciaRiviére és a Casque rombolók komolyabb sérüléseket szenvedtek el. Szeptember 15-én az L-135 jelzésű haditengerészeti vízirepülőgép vízibombákkal hullámsírba küldte a francia Foucault tengeralattjárót.[7]

A flotta történelmében lehet kalandozni a fenti linkek megnyitásával!Én kiragadnék egy hajót, azt a hajót, mely miatt megszületett cikkem! Szurkolok, hogy e hajó sorsa úgy forduljon, ahogy egykori "kollégájáé"

A hajó a Bodrog:

"Bodrog nevű osztrák-magyar monitorhajó, amelynek belgrádi ágyúlövéseivel kezdődött meg hivatalosan az első világháború 1914. július 28-án, ma már nagyon rossz állapotban van, és kavicsszállító uszályként használják a Száva folyón a szerb fővárosban. A hadihajó sorsa az első világháború kitörésének 100. évfordulóján ismét napirendre kerülhet. A hajó felújítása vagy megvásárlása már többször is felmerült, gyakorlati megvalósításra azonban még nem került sor.

A monitor hadihajótípust a sekély vízű kikötőkben és folyókon való használatra fejlesztették ki Amerikában.Bodrogot 1904-ben bocsátották vízre az újpesti hajógyárban a legkorszerűbb hajózási és hadi felszereléssel. Belgrádba tíz évvel később, 1914. július 28-án került.

Bodrog vezette az Osztrák-Magyar Monarchia titkos, több ezer katonával végrehajtott támadását, amelynek célja Belgrád elfoglalása volt. A város védői azonban tüzet nyitottak a hajókra, a katonákat szállító hajók felborultak, és mintegy ezren vesztették életüket. A szerb katonák felrobbantották a vasúti hidat is, így akadályozták meg a szárazföldi támadást.

Bodrog a háború első két évében a Duna szerbiai szakaszán teljesített szolgálatot, majd Romániába vezényelték. A háború végén a visszavonuló hajók védelmét látta el, végül ez lett az egyetlen hajó, amely nem jutott haza, 1918. október 31-én egy homokzátonyon megfeneklett. A szerb hadsereg elkobozta, átnevezte, és Sava (Száva) néven saját szolgálatába állította, így a második világháborúban és azt követően a jugoszláv hadsereg hajójaként működött.

Többször is úszó múzeummá akarták alakítani, végül 2005-ben részleges örökségvédelem alá helyezték - és ezzel megmentették attól, hogy a bontóba kerüljön -, de továbbra is uszályként működik. A belgrádi Kortárs Történeti Intézet szeretné felújítani-újjáépíteni mint a tágabb szerb és az osztrák-magyar örökség egyedülálló emlékét, amely turisztikai célokat is szolgálhatna."

Bodrog


Módosítás dátuma: 2014. július 29. kedd, 15:46  

Szóljon hozzá!

tyim elvben egy demokratikus, szókimondó portál! De azért vannak illemszabályok, melyeket nem illik áthágni! Ha mégis mutatkozna szándék, tyim éber...


Biztonsági kód
Frissítés

Keresés

Jelenlévők

Oldalainkat 37 vendég böngészi
A site hozzáadása a KedvencekhezAz oldal hozzáadása a KedvencekhezBeállítás kezdőlapnak!Oldal megosztásaOldal elküldése emailkéntOldal nyomtatása

Hozzászólások