Újjáéledhet a magyar traktorgyártás.

2013. február 27. szerda, 10:44 Tyima
Nyomtatás

 

Nosztalgikus alkat vagyok. Felgyorsul a pulzusom, ha a gyerekkorom elevenedeik meg újra...Lázas izgalommal jártam utána,  mi lesz-lett a az Ikarussal, a Pannónia motorral : Pannónia...a legenda újjá éled

-Ahogy ez a hír is felvillanyozott:Újjáéledhet a magyar traktorgyártás

Időnként nagyokat rándulok ki a környékbeli falvakba. Elnézem a még pöfögő Rábákat, Dutrákat, és szinte vágyom rá, hogy újra feltűnjenek a "nagy magyar határban" Magyar traktorok

-Lehet, hogy eljön az én időm, olvassuk csak:

"Üzleti alapon, de kormányzati segítséggel indulhat újra a traktorgyártás Magyarországon. A valaha nagy hírű cégek ugyan már régóta nem működnek, de a mezőgazdasági gépgyártás továbbra is magas színvonalú berendezéseket állít elő. Ha nem is a Dutra vagy Rába-Steiger néven, de belátható időn belül Magyarországon gyártott traktorokkal végezhetnék a termelést a hazai agrárcégek. A valaha nagy hírű itthoni gyártás ismételt beindítására ugyanis jórészt adottak a feltételek: a magyar cégek által gyártott kiegészítő berendezéseket neves gyártók vásárolják, sőt egyes traktor-alkotórészeket, például kabinokat (Agricon Kam) és műszerfalat (KMGY) is szállítanak külföldi megrendelőknek.

A mintegy 140 ezer darabos magyar piac csereigénye − évi mintegy 100 milliárd forint értékben − jelenleg 3 ezer traktort tesz ki, de hazai gyártás és kedvező ár esetén ez akár a duplájára is emelkedhet. Évi 6-7 ezer darabos szériát pedig már érdemes − és nyereséges − lenne itthon gyártani, akár egy összeszerelő üzem felépítésével. A magyar igények kielégítése mellett ráadásul a környező országokba is lehetne exportálni a járműveket. A magyar gyártás mellett szól az is, hogy a térség traktorgyártó cégei nem tudnak komplett "láncokat" − például erőgéphez tartozó vető- és betakarítógépet − szállítani a mezőgazdasági üzemeknek. (A nagyobb gyártók, mint a New Holland vagy a John Deere, persze képesek erre.) Ez azonban magyar mezőgépgyártó cégek bevonásával megoldható lenne, és talán éppen ezért érdeklődik a magyar gyár lehetősége iránt a cseh Zetor, az ukrán Belarusz, sőt a multinak számító Claas is. Bevonásukkal évi 10 ezres szériák is elhagyhatnák a magyar üzemet, ráadásul a gyártás beindításához működőtőke érkezne az országba − a kormányzati segítséget az adókedvezmény és munkahely-teremtési támogatások jelenthetnék. A hazai gyártás beindulása a műszaki fejlesztések alapját is megteremtené, kis túlzással olyan lehetőséget adna a beszállítói iparnak, mint a személyautó-gyártás. A magyar mezőgépipar egyébként is az átlag felett teljesít: míg világszerte e szegmensben 7-8 százalékos az évi növekedés, a magyar cégek tavaly ennek dupláját teljesítették, eladásaik értéke meghaladta a 130 milliárd forintot.

(A magyar traktorgyártás fénykora 1948-ban kezdődött, a Vörös Csillag traktorgyárban készítették a sok helyen még ma is alkalmazott Dutra erőgépeket. A győri Rábában amerikai licenc alapján 2002-ig készültek a Rába-Steiger traktorok, amelyek még ma is kedvelt terméknek számítanak.)"

................................

A szentendrei Szabadtéri Múzeumban  látható, ez az 1940-es gyártmányú Hofherr traktor. Érdemes utánaolvasni, micsoda kincsek rejtőznek ott:

Szabadtéri Néprajzi Múzeum

traktor4

 

 

Módosítás dátuma: 2013. február 27. szerda, 10:52